NABORYInformacje o naborach, terminy i dokumenty

Agroturystyka – rejestracja w sanepidzie

Od 11 marca 2010 r. przedsiębiorcy produkujący i wprowadzający do obrotu żywność będą musieli dopełnić mniej formalności przy zakładaniu i prowadzeniu firmy.

Do tego, by prowadzić działalność gospodarczą w branży spożywczej, nie wystarczy zarejestrować firmę, która produkuje lub wprowadza do obrotu żywność. Trzeba jeszcze dopełnić dodatkowe formalności we właściwym miejscowo organie państwowego powiatowego inspektora sanitarnego lub państwowego granicznego inspektora sanitarnego. Od 11 marca 2010 r. obaj inspektorzy są organami właściwymi w sprawach rejestracji, zatwierdzania oraz zawieszania tych firm. O tym, który organ jest właściwy, decyduje właściwość miejscowa przedsiębiorcy.

Kiedy wystarczy zgłoszenie
Przedsiębiorcy, którzy m.in. produkują lub wprowadzają do obrotu: zarówno żywność pochodzenia niezwierzęcego, jak i produkty pochodzenia zwierzęcego (nieobjęte urzędową kontrolą organów Inspekcji Weterynaryjnej), a także produkujący lub wprowadzający do obrotu żywność zawierającą jednocześnie środki spożywcze pochodzenia niezwierzęcego i produkty pochodzenia zwierzęcego, zgłaszają swoją firmę do rejestru prowadzonego przez sanepid. Ponadto muszą uzyskać zatwierdzenie od powiatowego lub granicznego inspektora sanitarnego. W tym celu składają wniosek w sanepidzie.

Mniej formalności czeka pozostałych przedsiębiorców działających w branży spożywczej. Wystarczy tylko, że zgłoszą firmę do wpisu do rejestru w sanepidzie i nie muszą uzyskać zatwierdzenia. Zasady te obowiązują m.in. przy rozpoczynaniu działalności polegającej na dostawach bezpośrednich urządzeń dystrybucyjnych do sprzedaży żywności. Prostsze procedury obowiązują także:
* gospodarstwa agroturystyczne,
* sklepy zielarskie, apteki,
* punkty apteczne i hurtownie farmaceutyczne określone przepisami prawa farmaceutycznego,
* producentów gazów technicznych na potrzeby podmiotów działających na rynku spożywczym,
* podmioty działające na rynku spożywczym prowadzące produkcję pierwotną,
* podmioty działające na rynku materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, w tym zakłady prowadzone przez podmioty zajmujące się recyklingiem.

Oprócz tego zatwierdzenia nie jest wymagane od podmiotów prowadzących działalność w zakresie produkcji win gronowych z winogron pochodzących z upraw własnych (w ilości mniejszej niż 1000 hl w ciągu roku kalendarzowego), obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (np. targi, degustacje), a także przedsiębiorców prowadzących sprzedaż detaliczną produktów innych niż środki spożywcze (np. kubki jednorazowe) oraz wprowadzających do obrotu środki spożywcze opakowane, trwałe mikrobiologicznie. Zatwierdzenia nie potrzebują również zakłady prowadzące działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży wysyłkowej żywności, również przez internet.

Wniosek o wpis do rejestru
Zakłady, w odniesieniu do których nie jest wymagane zatwierdzenie, mają jednak złożyć do sanepidu pisemny wniosek o wpis do rejestru. Składają go co najmniej na 14 dni przed dniem rozpoczęcia planowanej działalności na rynku spożywczym lub na rynku materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością. Państwowe powiatowe inspektoraty sanitarne i państwowe graniczne inspektoraty sanitarne dysponują gotowymi formularzami, które przedsiębiorca wypełnia i składa. Także w razie zmiany danych przedsiębiorca ma obowiązek złożyć na piśmie wniosek (według określonego wzoru) o dokonanie zmian w rejestrze zakładów. Takich formalności powinien dopełnić w ciągu 30 dni od dnia powstania zmiany.

Wykreślenie z rejestru
O wykreśleniu z rejestru decyduje przedsiębiorca, składając wniosek w tej sprawie, lub państwowy powiatowy inspektor sanitarny albo graniczny inspektor sanitarny. Decyzję o wykreśleniu inspektor podejmuje wówczas, gdy zakład zaprzestał produkcji lub obrotu żywnością lub materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością, a przedsiębiorca sam nie złożył wniosku o wykreślenie.

Wykreślenie z rejestru następuje również w razie braku aktualizacji wykazu urządzeń przynajmniej dwa razy w roku oraz dokonanej na żądanie państwowego powiatowego inspektora sanitarnego. Chodzi tutaj o urządzenia dystrybucyjne do sprzedawania żywności. Wykaz musi określać typ urządzenia, nazwę producenta, rok produkcji oraz datę uruchomienia.

Słownik
Produkcja środków spożywczych – to czynności obejmujące przygotowanie surowców do przerobu, ich przechowywanie, poddawanie procesom technologicznym, pakowanie i znakowanie oraz wszelkie inne czynności związane z przygotowaniem do obrotu, a także przechowywanie wyrobów gotowych do czasu wprowadzenia do obrotu.

Wniosek do sanepidu

Co powinno się znaleźć we wniosku?
We wniosku o wpis do rejestru lub wpis zmiany w rejestrze podaje się swoje dane, czyli imię, nazwisko, PESEL, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy, REGON i NIP. Określa się także rodzaj i zakres działalności, która będzie prowadzona w zakładzie, a przede wszystkim rodzaj żywności, która będzie produkowana albo stanie się przedmiotem obrotu. Wskazuje również lokalizację zakładu lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Do wniosku przedsiębiorca musi dołączyć: aktualny odpis z KRS lub zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, gdy wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą lub zaświadczenie o wpisie do ewidencji gospodarstw rolnych, gdy podmiot działający na rynku spożywczym prowadzi działalność w zakresie produkcji pierwotnej lub dostaw bezpośrednich.

Pobierz formularz wniosku

Podstawa prawna
Ustawa z 8 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 21, poz. 105).
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna

Artykuł pochodzi ze strony LGD Dunajec-Biała i jest efektem spotkania z przedstawicielami SANEPID’u dnia 29.09.2010r.