NABORYInformacje o naborach, terminy i dokumenty

Modernizacja linii kolejowej Tarnów-Stróże

Jak możemy przeczytać w serwisie intarnet.pl, za kwotę 52 mln 379 tys zł netto zostanie sfinansowany pierwszy etap modernizacji linii kolejowej nr 96 na odcinku Tarnów – Stróże. Inwestycja zrealizowana zostanie w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. Jak zapewnia wicemarszałek Roman Ciepiela, czas podróży koleją z Tarnowa do Nowego Sącza ulegnie skróceniu o 15 minut.

Linia nr 96 Tarnów-Leluchów o łącznej długości 146,374 km jest linią pierwszorzędną zelektryfikowaną znaczenia państwowego. Na odcinku Tarnów-Stróże oraz Nowy Sącz – Leluchów-Granica Państwa linia jest jednotorowa, natomiast na odcinku Stróże-Nowy Sącz jest linią dwutorową. Linia stanowi korytarz umożliwiający przekroczenie granicy polsko-słowackiej poprzez przejście graniczne Muszyna. Pełni ważną funkcję w systemie transportowym Małopolski umożliwiając połączenie jej płd.-wsch. terenów z Krakowem i z Warszawą.
Linia nr 96 eksploatowana jest od lat osiemdziesiątych i wcześniej bez zachowania cykli naprawczych, co spowodowało postępującą degradację jej infrastruktury technicznej i utratę w znacznej mierze zdolności eksploatacyjnej. Zużycie nawierzchni ocenia się na ok. 70%, co jest powodem występowania stałych i czasowych ograniczeń prędkości oraz zagraża bezpieczeństwu ruchu pociągów. Stałe pogorszenia nawierzchni torowej spowodowane są również licznymi powodziami i lokalnymi podtopieniami.

Planowana inwestycja obejmuje odcinek linii Tarnów Stróze o długości 57 km zlokalizowana jest w województwie małopolskim, na terenie trzech powiatów: tarnowskim (gminy: Tarnów, Pleśna, Tuchów, Gromnik, Ciężkowice, gorlickim (gmina: Bobowa) i nowosądecki (gmina Grybów). Projekt zakłada niezbędne naprawy dla dalszego jej funkcjonowania z wyraźnymi elementami modernizacji, której efektem będzie poprawa jakości.
Pierwszy etap przewiduje modernizację 12,8 km torów, 3 mostów i wiaduktów, 6 przepustów, 9 rozjazdów, częściową wymianą słupów sieci trakcyjnej i realizację odwodnień na wybranych odcinkach – łącznie na sumę 52 mln 379 tys. zł netto.
Drugi etap wykracza poza okres programowania 2007-2013 a przewiduje kontynuację prac rozpoczętych niniejszym projektem.
W efekcie inwestycji poprawi się zarówno bezpieczeństwo ruchu kolejowego, zmniejszy awaryjność torów i urządzeń, zużycie energii elektrycznej, a zwiększy przepustowość linii, ale przede wszystkim poprawi się komfort podróży oraz skróceniu ulegnie jej czas. Jak zapowiada wicemarszałek Województwa Małopolskiego Roman Ciepiela, czas podróży między Tarnowem a Nowym Sączem ulegnie skróceniu o około 15 minut. Najbliższe lata Marszałek określa jako „rewolucję komunikacyjną”, wspominając przy okazji o realnej perspektywie pokonania koleją odcinka Tarnów – Kraków w czasie 30 minut.

Źródło: MP – intarnet.pl